Strona G��wna
Szukaj:   
abc     o nas     login
Wzmocnij POWER - wyjd¼ na rower
z powrotem strona główna do góry

Test przyczepki Cariot Cougar 1

W zasadzie rozwiązanie oferowane przez firmę Chariot to więcej niż przyczepka – to "system do transportu dziecka" (nazwa produktu to CTS – Child Transport System, który może być też przyczepką rowerową, ale i wózkiem do joggingu a nawet sankami do ciągnięcia na nartach biegowych! W tym artykule zajmę się jednak zastosowaniem Cougar'a jako przyczepki do roweru - na razie tylko takie zastosowanie jest mi znane z praktyki.

Ten artykuł jest podsumowaniem dwuletniego używania przyczepki. Główny tester (mój syn Maciek) zaczął jazdę w przyczepce w wieku 9 miesięcy (jak tylko zaczął pewnie siadać) i do chwili napisania tego testu (Maciek niedługo skoñczy 2,5 roku) przejechał w przyczepce ponad 1000 km w większości po drogach nieutwardzanych – leśnych, polnych, piaszczystych i szutrowych.


Kilka słów wstępu

Przyczepka Cougar jest przez wiele lat była "flagowym modelem" oferowanych przez firmę Chariot (Kanada) i jest najwyżej ocenianą przyczepką na rynku (w chwili powstawania tego artykułu najwyższym modelem wchodzącym na rynek jest Charriot-CX). Dostępna jest w wersji jedno- i dwumiejscowej (ja używam jednomiejscowej). Konstrukcja opiera się na ramie z profili aluminiowych na których zamocowano wykonaną z włókien syntetycznych kabinę. Przyczepka nie ma sztywnej plastikowej podłogi, mimo to dziecko może w środku stanąć bez obawy o uszkodzenie pojazdu – kabina wykonana jest z bardzo mocnego, odpornego na wodę materiału. Przyczepka posiada boczne okna , daszek od słoñca, moskitierę i ochronę przeciwdeszczową.


Kabina i siedzenie

Kabina wykonana jest z mocnych i nieprzemakalnych materiałów syntetycznych (a'la cordura) i co najważniejsze nie stanowi elementu konstrukcji nośnej przyczepki, co bardzo wpływa na komfort jazdy (nie przenosi bezpośrednio drgañ jakim poddawane jest podwozie). W standardzie jest daszek przeciwsłoneczny, moskitiera oraz pokrywa przeciwdeszczowa. Pokrywa przeciwdeszczowa zintegrowana jest z moskitierą w ten sposób, że nie można założyć samej tylko pokrywy bez założenia moskitiery (ale samą moskitierę tak, pokrywę można zrolować) co pogarsza nieco widoczność przez przednią "szybę" przyczepki. Dodatkowo kabina posiada daszek przeciwsłoneczny.

Siedzenie jest elementem kabiny i podobnie jak cała kabina nie jest elementem nośnym przyczepki dzięki czemu nie przenosi drgañ jakim poddawana jest przyczepka podczas jazdy po wybojach. Siedzenie wykonane jest z miękkiego lecz sprężystego materiału wypełnionego zapewne czymś w rodzaju gąbki. Oparcie, którym jest tylna ściana kabiny możliwia pozycję z wygodnym oparciem pleców na całej ich długości co dodatkowo wpływa na komfort jazdy – lekko leżąca pozycja sprawia że wstrząsy nie są pochłaniane przez dolna część kręgosłupa ale przez całą powieszchnię pleców. Daje to możliwość komfortowego przewożenia małego dziecka (które jeszcze jest dość wiotkie) . Oparcie posiada przestrzeñ dzięki której możliwe jest wygodne oparcie głowy również w kasku. Przyczepka ma dużo miejsca na nogi, dzięki czemu dziecko ma w kolanach kąt rozwarty. Jest to jedna z nielicznych przyczepek, która umożliwia wygodny sen dziecka. W ramach przyzwyczajania Maćka do przyczepki po prostu wystawialiśmy ją na balkon i kładliśmy go spać. Według mnie, jest to najlepsze kryterium do wyboru przyczepki - szczególnie dla małego dziecka - "Jeśli nie potrafisz sobie wyobrazić wygodnie śpiącego dziecka, to poszukaj innego modelu".


Pasy bezpieczeñstwa

Zastosowano pasy pięciopunktowe - jest to obowiązujący standard. Zostały one rozwiązane jednak dużo lepiej niż w innych modelach - pasy przechodzące przez ramiona dziecka tworza jeden przekładany przez głowę element - wykonane są z jednego półokrągłego kawałka materiału, co znacznie utrudnia dziecku samodzielne rozebranie się z takich pasów. Dodatkowo klamerki zapinane są wewnątrz kieszonki z materiału, tak żeby dziecko nie bawiło się nimi podczas jazdy. Drobną wadą pasów jest to, są szyte i łączone na górnej powierzchni. Dziecko które zaśnie i oprze policzek na tym łączeniu może się leciutko obetrzeć. Dotyczy to tylko bardzo małych dzieci, 2 latek opiera już głowę inaczej. Problem ten rozwiązaliśmy szyjąc dodatkowe rękawy z pieluszki flanelowej (widoczne na zdjęciu), które naciągnęliśmy na pas.


Wentylacja

Przyczepka posiada przewiewna siatkę w górnej cześci tylnej sciany kabiny oraz dwa otwierane (na rzepy) otwory w przedniej części.


Miejsce na bagaż

Miejsce na bagaż znajsuje się w tylnej części przyczepki. Składa się z dużej, mocnej kieszeni na dole kieszni z siatki w czesci górnej. Dolna kieszeñ podwieszona jest na ramie przyczepki i dodatkowo posiada pasek, który podtrzymuje jej dno w środkowej cześci, co zapobiega "obwisywaniu". Miejsce na bagaż nie jest bardzo duże i nie pomieści całego "wyprawowego" wyposażenia dla dziecka, ale doskonale nadaje się do pakowania przedmiotów potrzebnych podczas drogi (termos, butelki, woda, pieluchy, ubranka) oraz robionych po drodze zakupów. Należy pamiętać, że by do górnej części bagażnika nie wkładać zbyt dużo, gdyż wybrzusza to tylną ścianke kabiny i uniemożliwia dziecku wygodne oparcie głowy. Oczywiście rozsądek nakazuje nie umieszczanie w tylnej górnej kieszeni przedmiotów ciężkich, ostrych, szklanych itp.


Koła

20 calowe koła z aluminiowymi obręczami i oponami 1,75" typu "slick". Zastosowanie normalnych 20 calowych szprychowanych kół to dodatkowy wkład w pewną i stabilną jazdę. Koła mocowane są na zasadzie "wciśnij i puść" -bez żadnych śrub ani potrzeby użycia narzędzi. Zwolnienie zatrzasku następuje przez wciśniecie środkowej części piasty. Pene zastrzeżenia może budzić tylko niska jakośc wentyli (standard samochodowy) - koła trzeba dopompowywać co parę tygodni.




Amortyzacja

Przyczepka posiada amortyzator z możliwością regulacji do wagi dziecka. Konstrukcja jest dość prosta - "wychyłowo – sprężynowa" (firma odeszła od elastomerów stosowanych w poprzednich modelach) ale znacznie podnosi komfort jazdy.


Komfort jazdy

Komfort jazdy jest na prawdę bardzo wysoki. Przyczepka po prostu cicho i płynnie jedzie a nie "telepie się". W zasadzie nigdy nie zdarzyło nam się żeby śpiące dziecko obudziło się od wstrząsów podczas jazdy po drogach polnych, leśnych (z korzeniami w poprzek) i dziurawych. Kanadyjski producent nie przewidział tylko "kocich łbów" - ale i tutaj nie ma tragedii – w razie potrzeby da się jechać, tylko trzeba to robić bardzo powoli.


Bezpieczeñstwo

Przyczepka spełnia wszystkie normy przewidziane dla tego typu pojazdów. Otrzymała europejscie certyfikaty TUV, GS, CE oraz międzynarodowy certyfikat ASTM. Rama tworzy metalową klatkę chroniącą dziecko i zbudowana jest zgodnie z zasadą, że przewrócenie przyczepki na bok nie powoduje zapadania się ścianek. W stnadardzie jest choragiewka oraz odblaski. Dodatkowo przyczepka ma wszytą taśmę odblaskową. Uchwyt mocujący przyczepkę został z każdej strony zaopatrzony w dodatkowe zabezpieczenia – pasek wokół tylnego widelca, który ma uniemożliwić rozłączenie w przypadku pęknięcia przegubu kulowaego iraz dodatkowy podwójny trzpieñ mocujący po stronie przyczepki.


Bajery

Przyczepka ma wewnętrzbe kieszonki z siatki – idelane na małe zabawki czy książeczki dla dziecka. Dodatkowo można dokupić całą masę akcesoriów jak: dodatkową ochronę przeciwdeszczową (chociaż ta obecna w zupełności wystarcza), podwieszaną torbę na aparat fotograficzny , śpiworek dla dziecka, dodatkowe odblaski, wewnętrzną wycieraczkę na nogi (!), worek transportowy,błotniki itp. Szczegóły na stronie producenta.


Składanie i rozkładanie

Montaż przyczepki nie wymaga żadnych narzędzi i zajmuje około minuty. Jest dużo prostszy niż montaż normalnego wózka. Mocowanie przyczepki do roweru udbywa się przez przegub kulowy, możliwiający łatwe manewrowanie przyczepką i zapobiegający wywróceniu się przyczepki przy wywróceniu roweru. Dodatkowo ramię mocujące zabezpieczone jest z każdej strony. Od strony roweru jest to zapinany na karabiñczyk pasek owijany dodatkwo wokół tylnych widełek roweru (przytrzyma on przyczepkę jeśli uszkodzi sie przegub kulowy). Od strony przyczepki ramię mocowane jest na wcisk sprężynowy zabezpieczony dodatkowo drugim niezależnym bolcem.


Opcja "wózek"

Do przyczepki można dokupić dwa małe dodatkowe kółka, które zamienią ją w bardzo wygodny wózek. Wygodny zarówno dla dziecka jak i dla pchającej go osoby. Opcja ta jest bardzo przydatna do nierowerowych spacerów z maluchem. Na czas jazdy rowerowej kółka umieszcza się w odwrotnej pozycji i po sprawie. Przełączenie na opcję "wózek" zabiera mniej niż minutę.









Podstawowe parametry techniczne

  • Wymiary zewnętrzne: długość 90cm (od krañca koła do przodu), 114 cm (od górnego uchwytu do pchania do przodu); rozstaw kół 66 cm; wysokość 84 cm; wysokość podwozia 16 cm
  • Waga: 9,7 kg
  • Dopuszczalna waga dziecka: 35 kg
  • Dopuszczalna prędkość: 25 km/h
  • Wymiary przestrzeni dla dziecka (dł./szer./wys.): 55cm / 33cm / 68cm
  • Wymiary po złożeniu (dł./szer./wys.): 116 cm / 66 cm / 26 cm
  • Cena przyczepki (kabina i koła + łącznik do roweru + przednie kółka do wózka): ok 700 EUR (może wydawać się wysoka, lecz szczerze mówiąc to nie przekracza ona znacząco ceny zagranicznego wózka z tym że przewyższa go znacznie jakością wykonania i trwałością)


Podstawowe zalety:
  • Całość konstrukcji zapewnia świetną amortyzację i wysoki komfort jazdy. Jest to przyczepka Cross-Country w pełnym tego słowa znaczeniu.
  • Wykonana bardzo starannie i solidnie
  • Spełnia wszystkie normy bezpieczeñstwa
  • Nie wymaha narzędzi do montażu – demontażu
  • Wersja 1 osobowa mieści się w bagażniku przeciętnego samochodu (nie kombi)

Drobne niedociągnięcia
  • Pasy bezpieczeñstwa mogą delikatnie obetrzeć policzek małego dziecka, jeśli podczas snu dziecko oprze głowę na pasie
  • Moskitiera zmniejsza ilość światła wpadającego przez nakryci przeciwdeszczowe
  • Wentyle nie są najlepszej jakości i co parę tygodni trzeba dopompowywać koła

Inne zastosowania
Ja osobiście znam tylko opcję "przyczepka" i "wózek". Zastanawiam się nad opcją "narty" - czywiście chodzi tu o biegówki a nie zjazdówki. Wszystkie zastosowania na obrazku poniżej (źródło: www.chariot-carriers.com). Czy to wszystko? Chyba nie - reszta zależy od inwencji rodziców. Przeczesując internet spotkałem zdjęcie przyczepki Cougar, którą ciągnęła...lama.



Jednym zdaniem
Wśród całego mojego ekwipunku turystycznego jest to bez wątpienia rzecz wykonana najlepiej i w sposób najbardziej przemyślany, muszę przyznać, że przewyższa swoja klasą również mój rower.

Skomentuj >>

przecież nie ma gliniarza~Sofronoff
Każde, wielu, jakieś tam - tak wiele powiedziane a tak mało konkretów ;-) A co do "Dlatego olewajmy głupie, drobiowe prawo dla bezpieczeñs ... [dalej]2007-08-17 09:16
prawo Sofronoffa~arturo z przyczepą
Każde prawo w każdym kraju ma jakieś uzasadnienie. Wyjątkiem jest Polska, gdzie prawo jest nieuzasadnione w tak wielu przypadkach, że nie sposób ... [dalej]2007-08-16 23:21
wolę być mądry~Sofronoff
Osobiście nie wiązałbym ściśle definicji "drogi publicznej" z pojęciem drogi leśnej czy polnej. Prawdą jest, że pojęcie drogi & ... [dalej]2007-08-16 10:09
przyczepka~Autor
W Polsce niestety jest zakaz przewozu osób w przyczepkach po drogach publicznych (przepis powstał jeszcze zanim powstały takie przyczepki) co w pra ... [dalej]2007-01-19 10:35
przyczpka~Wątpiący
Mam bardzo duże wtpliwości,jedynie do tego,czy przyczpka jest dopuszczona w ruchu drogowym,do przeażenia dzieci.Nie chcę zajmować stanowiska,typu ... [dalej]2007-01-19 10:22
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i publikowanie tylko na zasadach
określionych przez redakcję Koła Roweru >>zobacz.
strona główna |  index

0.01900 sek.  optima cennik